|
Zora Dvořáková, kladenská rodačka (* 15. prosince 1934 – pozn. red.), vystudovala
na Filozofické fakultě UK historii. Potom působila ve Státní památkové péči v Praze. Účastnila se
příprav a realizace nejrůznějších muzejních a památkářských expozic, včetně
československého podílu na některých světových výstavách – a značně publikovala v odborném tisku.
Jako náměstkyně ředitele Státní památkové péče finančně
a odborně zaštítila snahu slánského muzea zachránit Cifkův statek
v Třebízi a položit základy k budoucímu třebízskému národopisnému muzeu.
Vlivem událostí ze srpna roku 1968 a následující tzv. normalizaci
však musela Dr. Zora Dvořáková ze svého pracoviště odejít. Protože jí bylo znemožněno
nadále pracovat v původním oboru, soustředila se na individuální vědecké bádání
a literární činnost. Svůj zájem věnovala sociální a kulturní problematice
českých zemí v 19. a 20. století a zejména některým předním osobnostem
našeho národa.
Lze plným právem říci, že tato cílevědomá činnost vynesla řadu hodnotných
monografií. Tak roku 1976 vydala Dvořáková knihu František Matouš Klácel, která je první
důkladnou studií o tomto pokrokovém knězi, filozofu a novináři. Dvě další práce –
Josef Václav Myslbek a Josef Zítek – věnovala autorka vrcholným
představitelům českého výtvarného umění, sochaři a architektovi. Vylíčila jejich
životy a tvorbu v sepětí s celým kulturním a politickým vývojem společnosti.
Značnou popularitu získaly Dr. Dvořákové dvě knihy životopisných
medailonů, nazvané Stezkami domova a inspirace a Život a příběh.
Jsou věnovány spisovatelům, básníkům, malířům, hudebníkům, historikům a politikům,
jejichž osudy se utvářely ve spojitosti s některými místy širšího okolí Prahy.
Dočítáme se v nich rovněž o Kladensku a Slánsku. Jedna z kapitol nás
přivádí za Svatoplukem Čechem do Vraného, jiná k Jindřichu Šimonu Baarovi na faru
v Klobukách a další do Třebíze, odkud pocházel Václav Beneš Třebízský. Poznáme
osudy Aloise Pravoslava Trojana, předního účastníka revolučního dění z roku 1848
a rodáka ze zdejší Knovíze. Kapitola o dávno zaniklých lázních Šternberku
nám umožňuje sledovat závěrečné dny tragické životní pouti Karla Havlíčka Borovského.
Konečně část, nazvaná Za divadelní oponou, se odehrává povětšině přímo ve Slaném,
zatímco Malířská škola na Okoři nás přivede mezi Mařákovy žáky.
Všechny tyto práce Dr. Dvořákové jsou psány s nevšedním zaujetím,
které je charakteristické i pro její další knihu, nazvanou Když ještě nebyli slavní,
a věnovanou výtvarné generaci Národního divadla. Dalším dílem badatelské a literární
tvorby Zory Dvořákové se pak stala obsáhlá biografie Miroslav Tyrš, která vyšla
v roce 1989 a přibližuje nám, jak ostatně napovídá podtitul "prohry a vítězství",
zakladatele Sokola.
Knihy Zory Dvořákové vzešly z precizní heuretické přípravy. Získané
poznatky jsou tlumočeny kultivovaným jazykem a čtivým, leckdy až beletrizujícím
způsobem. Tato srozumitelnost je pak spojena s očividným úsilím po hluboké pravdivosti
všech postav a událostí. Jde proto o literaturu faktu v tom nejlepším, plně
uměleckém smyslu slova, která minulost líčí nejen poutavě, ale i s největší možnou
objektivitou.
Ostatně ve stejném duchu byly připraveny také nejposlednější spisy Zory
Dvořákové, které vyšly po listopadu 1989. Jde o menší, avšak velmi aktuální práce
T. G. Masaryk, Sokol a dnešek a Milada Horáková,
což je vůbec první životopisná studie tragického osudu této velké ženy. Konečně v roce
1992 autorka vydala značně rozsáhlou knihu Z letopisů třetího odboje. V těchto
publikacích nejenže přinesla či shrnula mnoho dosud neznámých a namnoze otřesných
skutečností z poúnorového čtyřicetiletého vývoje, ale prokázala jako historička
i mimořádnou dobovou angažovanost. Postavila se v tomto ohledu doslova
na jedno z nejčelnějších míst, jak dokazuje i její činnost v různých
pražských institucích (v Klubu Milady Horákové, ve Společnosti Edvarda Beneše,
Konfederaci politických vězňů aj.) – a také například skutečnost, že literárně upravila
k vydání obsahově velmi sugestivní vzpomínky Vladimíra Levory nazvané
Ze stalinských gulagů do československého vojska.
Historička a spisovatelka Zora Dvořáková je zároveň činorodou
sochařkou. Na první pohled by se mohlo zdát, že spojení vědecké a literární
činnosti s tvorbou plastik je čímsi zcela protikladným, nesourodým a nelogickým,
co se navzájem vylučuje, zejména jestliže se u druhého zaměření jedná
v podstatě o abstrakce, v nichž dominantní postavení má cit a fantazie.
Je nutno zdůraznit, že opak je pravdou. Plastiky Zory Dvořákové
jsou pouze jinou rovinou a dalším výrazovým prostředkem téže osobnosti. Jednotlivé
náměty přitom vyplývají z přirozené autorčiny potřeby vyjádřit nejenom vlastní city,
ale i osobní vztah k okolní realitě. Zora Dvořáková se tak zamýšlí nad různými
podobami života, nad domovem a světem, dobrem i zlem, nad lidským hledáním
a prohrami, nad minulostí i budoucností – prostě nad vším, co ji v tomto
rozporuplném a dynamickém světě může těšit či trápit a k čemu nemůže
zůstat lhostejná. Její plastiky vždy přinášejí nějakou závažnou a určitou myšlenku,
situaci nebo problematiku. Leckteré v době svého vzniku byly míněny jako
politický protest.
Autorka při tvorbě plastik hledá pro své vyjádření neustále nové formy.
Důležitou roli přitom sehrává starobylý mlýn v Podhájku.
Vždyť bez dostatku místa by něco takového nebylo možné. Tam ale lze donekonečna
experimentovat s jakýmikoliv rozměry, s proměnlivostí tvarů či jejich
vzájemnými vztahy. Dvořákové plastiky vyznívají harmonicky i bizarně. Vždy se v nic
ovšem projevuje snaha, aby její sdělení bylo pro diváka srozumitelné. Dvořáková pracuje
nejen s hlínou, sádrou či dřevem, ale také s umělými hmotami, gumou, betonem
a kombinovanými technikami.
Kromě formy důležitým výrazovým prostředkem je barva. V tomto směru
navazuje Dvořáková na skutečnost, že se v minulosti v sochařství barevného dekoru běžně
používalo. Je to právě barevnost, která dává plastikám Zory Dvořákové punc přirozené
působivosti a bezprostřednosti.
Výtvarné úsilí Zory Dvořákové je sice netradiční, ale na rozdíl od dnešní
záplavy abstraktní tvorby, často velmi nesrozumitelně kategorizované kritikou, jde
o dílo sympatické a přístupné obecnému pochopení. Rozmanitost tvarů a barva
jsou v něm většinou rovnocennými výrazovými prostředky, jimiž autorka poctivě usiluje
o maximální účinek.
Otakar Špecinger (z archivu V-ART) |