Pardubická rodačka Iva Hercíková (* 2. listopadu 1935) je z autorů neobyčejné tvůrčí invence. V šedesátých letech obohatila českou hororovou tvorbu povídkovým souborem Pavouk, který kulhal (1969), ovšem v kontextu Hercíkové bibliografie převládají prózy s tematikou citového života dívek a žen. Jsou to kupříkladu romány Trest (1971) a Druhá láska (1973) či další prózy jako Jsem nebe (1971), Plástev medu (1976), Dvakrát do stejné řeky (1977), Sůvy (1982). V neúplném výčtu spisovatelčiných děl nemožno nezmínit veleúspěšný román Pět holek na krku (poprvé 1966), do povědomí velmi široké veřejnosti snad nejvýrazněji vepsaný. Ozvláštňující pohled na mladá léta Karoliny Světlé v novele Johana upoutal v osmdesátém roce.
   Iva Hercíková proslula též jako pohádkářka: německy napsané pohádky Das Hündchen und der Honig (1965) a Das Hündchen und die Sonne (1967 se dočkaly také anglické mutace, první dokonce i francouzské.
   Před emigrací do SRN (1986) a následném zakotvení v USA (1987) spolupracovala jedna z nejčtenějších českých spisovatelek druhé poloviny dvacátého století s řadou filmových režisérů (např. E. Schormem, J. Kačerem a J. Bělkou) a je autorkou scénářů mnoha divácky úspěšných filmů (Pět holek na krku, Velká neznámá, Jsem nebe, Šance, Slůňata, Sestry, Jak namalovat ptáčka, Andrsenka aj.). Hry Muži můj, muži můj, neplačSestry odvysílal Československý rozhlas.
   Z poemigračního období připomeňme bibliofilii Básně milostné (1994), dotvrzující pracovitostí zužitkované autorčiny neobyčejné vlohy pro žánrově různorodý umělecký výraz.

(r)