|
Pardubická rodačka Iva Hercíková (* 2. listopadu 1935) je
z autorů neobyčejné tvůrčí invence.
V šedesátých letech obohatila českou hororovou tvorbu povídkovým
souborem Pavouk, který kulhal (1969), ovšem v kontextu
Hercíkové bibliografie převládají prózy s tematikou citového
života dívek a žen. Jsou to kupříkladu romány Trest (1971)
a Druhá láska (1973) či další prózy jako Jsem nebe
(1971), Plástev medu (1976), Dvakrát do stejné řeky
(1977), Sůvy (1982). V neúplném výčtu spisovatelčiných děl
nemožno nezmínit veleúspěšný román Pět holek na krku (poprvé
1966), do povědomí velmi široké veřejnosti snad nejvýrazněji vepsaný.
Ozvláštňující pohled na mladá léta Karoliny Světlé v novele
Johana upoutal v osmdesátém roce.
Iva Hercíková proslula též jako pohádkářka:
německy napsané pohádky Das Hündchen und der Honig (1965)
a Das Hündchen und die Sonne (1967 se dočkaly také
anglické mutace, první dokonce i francouzské.
Před emigrací do SRN (1986) a následném
zakotvení v USA (1987) spolupracovala jedna z nejčtenějších
českých spisovatelek druhé poloviny dvacátého století s řadou
filmových režisérů (např. E. Schormem, J. Kačerem
a J. Bělkou) a je autorkou scénářů mnoha divácky úspěšných
filmů (Pět holek na krku, Velká neznámá, Jsem nebe,
Šance, Slůňata, Sestry, Jak namalovat ptáčka,
Andrsenka aj.). Hry Muži můj, muži můj, neplač
a Sestry odvysílal Československý rozhlas.
Z poemigračního období připomeňme bibliofilii
Básně milostné (1994), dotvrzující pracovitostí
zužitkované autorčiny neobyčejné vlohy pro žánrově různorodý umělecký
výraz.
(r) |